De dag van de vrede maar is er werkelijk vrede?

Vrede……………….
Als ik zo over het woord nadenk en om mij heen kijk in de wereld. Weet ik nog niet zo of er wel vrede is. Vrede in de wereld is soms ver te zoeken. Mensen doen elkaar verdriet. Er is oorlog en dan nu een dag van de vrede?

IMAG0810.jpg

En hoe zit het met de wereld dichtbij? Zoals de koeien vredig grazig in de wei. Hoe is het in jouw wereld? In je gezin, op je werk in je omgeving? Is daar vrede? Vrede kun je hebben op allerlei gebieden in je leven. Vrede…..Wanneer heb jij vrede? Ik heb de betekenis van het woord vrede eens opgezocht in het woordenboek:

vre·de (de; m en v)
1toestand van rust: zijn as ruste in vrede
2toestand van normale verhoudingen tussen staten (tegenstelling: oorlog): vrede sluiten.
3goede verstandhouding
4gewetensrust: ik kan daar (geen) vrede mee hebben er mij (niet) mee verenigen

Ook hier zie je de verschillende betekenissen op verschillende gebieden van vrede.Vrede brengt nooit onrust met zich mee. En daarom wil ik op deze dag van de vrede ook de wijze raad van mijn ouders doorgeven:

Als je ergens onrustig over bent, niet doen!

Onrust komt niet van God. Als je bijvoorbeeld een beslissing moet nemen en je bent daarover nog heel erg onrustig. Wacht dan liever even. Neem de tijd om er met God over te praten. Ik neem geen beslissingen meer als ik er onrustig over ben. Als ik ergens onrustig over ben doe ik het niet. Dat heb ik ook geleerd met vallen en opstaan. Maar het werkt zeker! Je hart is je graadmeter. God spreekt tot je en zal je de juiste weg laten zien. De weg waar je vrede over zult hebben. Waar je niet onrustig over bent. Vrede. Toch kunnen wij in een wereld vol onrust toch de vrede ervaren die elk verstand te boven gaat. Gods vrede. Hij zegt:

Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.
Johannes 14:27

 
Vrede……….een mooi woord maar onmogelijk?God zegt niets is onmogelijk! En op zo’n dag als vandaag mogen we ons vasthouden aan die belofte. Ooit…wanneer?? Ik weet het niet. Maar er komt een dag dat er vrede zal zijn! Zeker op de dag wanneer Jezus terugkomt! Dan is zeker al het leed voorbij! Laten wij nu wij hier nog op aarde leven, doen wat we kunnen doen om de vrede te bewaren!

Vrede een kostbaar goed!

Geef een reactie

