Welk spoor volg jij?

Een dag met de trein kan een hele belevenis zijn.Want tja een persoon zoals ik reist haast toch nooit met de trein. En als je dan ineens een dagje met de trein gaat. Je kijkt je ogen uit. Als je met de trein gaat reizen heb je natuurlijk van tevoren je reis stap voor stap gepland. Je weet precies wanneer je moet overstappen, welke spoor je moet nemen. Je bent op en top voorbereid.

Eenmaal aangekomen op het perron kijk ik om mij heen. Ik sta versteld van de verscheidenheid aan mensen op het perron. Een vraag komt in mijn op. Waar zullen al die mensen toch allemaal heen gaan? Naar wie of wat zijn ze op weg?  Nieuwsgierigheid welt op in mijn hart. Ik zie mensen met een grote koffer. Maar ook mensen met kleine tasjes, scholieren en ouderen. Heel divers.

Ik kijk naar het spoor. Zouden de mensen die op het perron staan het juiste spoor volgen? Een spoor van een trein kan je naar verschillende plekken leiden. Ik kijk op het spoor. Een spoor met al zijn vertakkingen.

treinspoor
Toch komt de trein altijd op de plek aan waar die aan moet komen. Hij heeft zijn goede spoor gevolgd. Hoe zit het met jou? Welke spoor volg jij? Een doodlopend spoor of het spoor wat leven geeft? Een spoor in de voetstappen van anderen of volg jij je eigen spoor? Laat jij je tegenhouden als er opstoppingen komen of ga je door?

Eenmaal in de trein zie het ik landschap in volle vaart aan mij voorbij gaan. Ik kijk om mij heen en denk na over de reis. Een treinreis kun je van a tot z plannen. Je weet waar je heen moet. De tijdstippen zijn bekend. Je bent goed voorbereid op je reis. Het leven is ook een hele reis. Het verschil met een treinreis is alleen dat je het leven helaas niet kunt plannen.

Er kunnen soms dingen gebeuren onderweg die je nooit verwacht had. Het leven met al zijn schoonheid verrast je, verraste je met een gebeurtenis waar je niet op voorbereid bent. Ineens zit je op een ander spoor op een andere weg. Je kijkt om je heen en vraagt je af: hoe kom ik weer op het juiste spoor terecht? Hoe vind ik de weg weer terug? En dan hoor je die liefdevolle stem, die zegt:

volg-mij

En daar mogen wij ons aan vasthouden! Volg jij Jezus overal waar Hij gaat? Of wandel jij verder op je eigen spoor? Als jij het juiste spoor volgt in dit leven kom je op de plek van je bestemming. Zit jij in de juiste trein op weg naar de juiste bestemming?

Het leven kan soms een wirwar van spoorlijnen zijn. Je kunt elke kant op. Maar wat is de juiste? In de Bijbel staat in Johannes 14:6

Jezus zegt tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij!

Staat in die tekst niet alles omschreven? Hij is de weg! Niet zomaar een weg. Maar DE weg! Pak zijn Hand maar vast en loop met vaste vertrouwde stappen in de sporen van Jezus. Hij is het enige spoor wat niet dood loopt!

8 gedachtes over “Welk spoor volg jij?

  1. Erwin de Ruiter zegt:

    Je treinreis lijkt wel de christenreis van Bunyan 😉 Één ding valt me echter op: je lijkt met Jezus ergens naar toe te willen gaan (de eindbestemming). Maar het lijkt mij dat Jezus zèlf de eindbestemming is? Dat geeft ook zin aan de reis zelf. Het hiernamaals is de bonus, niet het doel. En de ‘bonus’ is dan na een leven met Hem, dit voor altijd voort te kunnen zetten.

    Like

Geef een reactie

