Kerstparel 5: De parel die gevonden werd!

Pfff. Even naar buiten om een frisse neus te halen. Het is een donkere avond. Ik kijk om mij heen en zie een man lopen. Een man die er uit ziet als een man die geen huis heeft. De man geeft mij de indruk dat zijn hart net zo donker is, als de avond. In zijn hart is het donker. Echt donker. Geen straaltje licht komt er binnen. Want deze man heeft geen huis, geen familie die om hem geeft. Ik zie hem met hangende schouders lopen. Hij kijkt om zich heen en ziet de lege straten voor zich.

Met grote stappen loopt hij door de straat. Ik zie hem vol verlangen kijken in de mooie verlichte huizen. Gezellige huizen, versierd voor kerst. Families die bij elkaar komen om kerst te vieren. Ook bij ons thuis.

Ik zie de man verder lopen en zijn schouders zuchten. Een diepe zucht verlaat zijn lichaam. Vragen komen bij mij op. Waarom viert de hele wereld kerst? Waarom worden huizen vol gezet met kerstbomen en worden er overal ter wereld kerstliederen gezongen? En waarom loopt deze man alleen hier op straat?

Ik heb er geen antwoord op. Mijn benen worden moe en gelukkig zie ik een bankje. Pff…..even zitten. Ik kijk om mij heen en het is stil. Echt stil. Het lijkt wel of er niemand is, die er vanavond op uit wil gaan. Het lijkt er wel op dat iedereen gezellig in huis zit. Ik zie de dakloze man langzaam verder lopen. Hij kijkt in allerlei vuilnisbakken en zakken. Waarschijnlijk op zoek naar iets om te eten. Iets in mij heeft medelijden met die man. Iets in mij zegt dat ik die man moet volgen. Een stem. Soms ben je zo zeker van iets, dan moet je het gewoon doen. Heb je dat ook wel eens meegemaakt? Je voelt van binnen dat je het gewoon moet doen. Dat ervaarde ik op dat moment, daar op kerstavond op een bankje. Ik moet die man volgen. Ik kan niet zo maar op mijn bankje blijven zitten.

Ik denk even na, zal ik dit nou echt wel doen? Ja…ik doe het. Ik ga naar de stem luisteren! Ik zal de man gaan volgen. Niet al te ver maar ook niet te dicht bij de man. Nog steeds zie ik de man zoekend de straten af lopen. Het is net of hij wat kwijt is.

Opeens blijft hij staan…………………..

Hij kijkt om zich heen en ik verstop mij snel achter een klein muurtje. Zodat hij niet door heeft dat ik hem volg. Voorzichtig kijk ik weer over de muur heen. Om te kijken wat de man aan het doen is. Hij is allerlei vuilniszakken aan het doorzoeken. Opeens houdt hij een klein kistje omhoog. Hij kijkt nog een keer om zich heen, net alsof hij een beetje argwanend is. Alsof hij weet dat ik hem volg. Ik hou mijn adem in om mij achter het muurtje niet te verraden. En kruip iets onderuitgezakt tegen de muur aan. Opeens word de hele donkere straat verlicht. Ik ga gauw weer rechtop zitten om maar niets te missen van het geen er voor mij afspeelde. Uit het kistje komt een straal van licht. Het gezicht van de man word er helemaal door verlicht. Door het felle licht kan ik niet zien wat er in het kistje zit.

Net alsof de man mijn gedachten kon raden, pakt de man hetgeen uit het kistje. Ik geloof mijn ogen niet. Het is dat ik er zelf bij ben maar anders. Anders had ik het echt niet geloofd! De man heeft een parel vast!! En PAREL! Een echte parel!

parel2

En alsof dat nog niet genoeg was, zie ik de oude look van de dakloze man veranderen in een mooie mantel. Zijn gezicht begint helemaal te stralen. Hij houdt de parel stevig vast. Een klein papiertje zit onderin het kistje. O wat zou er toch op dat briefje staan. De man leest de woorden hardop voor. Helaas kan ik door het weer de woorden niet horen. Het begint te waaien. Tranen stroomden over de man zijn wangen. Het moet wel heel erg mooi zijn wat op dat papiertje staat. Midden op de straat,midden in zijn donkere leven. Knielt hij neer. Hij knielt neer voor diegene waar het werkelijk met kerst om draait!

Opeens komt er een hevige windvlaag de straat in. Het briefje wat de man net nog vast had, belandt precies voor mijn muurtje waar ik achter zit. Een groot verlangen komt in mij op. Ik moet weten wat er op dat papiertje staat. Ik wil weten waarom de dakloze zo veranderd is door die mooie parel in dat kistje. En door de boodschap op het papiertje. Voorzichtig strek ik mijn arm uit en kan ik nog net bij het puntje van het papiertje. Snel pak ik het kleine stukje papier en lees de waardevolste woorden die ik ooit gelezen heb. De letters worden verlicht op het papiertje.

Lief kind,
Dit is jouw speciale avond.
Want op deze avond heb jij iets in handen wat van ontelbare waarde is.
Een parel……Niet zomaar een parel, maar een parel die symbool staat voor mij.
Ik kwam met kerst speciaal voor jou op aarde.
Om bij je te zijn, voor altijd!
Je hoeft niet meer een leeg en donker hart te hebben.
Loop samen met mij mee en vul je hart voor altijd met mij.
Ik hou van je!!! Ik ken je al voor dat je bestond.

JIJ BENT MIJN GELIEFDE KIND! Een PAREL, waardevol in mijn hand!

Tranen stromen over mijn wangen. Vol ontroering kijk ik naar het briefje in mijn handen. Ik kijk omhoog en zie de dakloze man voor mij staan. Hij pakt mijn hand en zegt: Heb jij ook gevonden wat je zocht? Ik laat hem het briefje zien. De man glimlacht en zegt: Deze woorden heb ik net niet gelezen. Jij hebt een andere briefje gekregen. Ik kijk hem verbaasd aan en we beseffen allebei tegelijk gelijk dat de woorden precies voor de juiste persoon op het briefje verschijnen. God is goed!

Ik pak zijn hand vast en samen lopen we terug naar het bankje waar ik net zelf alleen op zat. De hele wereld lijkt een stuk lichter geworden. En ik kijk naar de man naast mij. (Hij is nog steeds dakloos). Maar Hij is aangeraakt door Jezus. Stralend zit hij naar mij. Op kerstavond hebben wij ons hart weg gegeven aan diegene die je nooit teleurstelt en je nooit zal verlaten! Wat er in je leven ook speelt! Hij kwam speciaal voor jou!

Kerstavond………..een dierbare gebeurtenis!

Geef een reactie

